Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Jättegod fiskgratäng

Kategori: mat, miljön

I går åt vi hämtpizza. Idag lagade jag en fiskgratäng, som blev mycket god enligt mig.
 
 
Här är receptet:
 
Koka potatis!
 
Skär lax- och torskfiléer, skurna i 2 cm tjocka skivor! (Gärna viltfågad fisk eller åtminstone märkt med "hållbart fiske" eller liknande!)
Lägg dem i en smord ugnsform, salta, peppra och ställ in i en 200 grader varm ugn i cirka 10 min!
 
Gör under tiden såsen:
Gör en redning på 2 msk smör, mjölk och grädde!
Salta och peppra och rör ned 1 dl dill!
Häll i rejält med små räkor! (Tänk på att köpa förpackningar märkt med hållbart fiske! Köp inte jätteräkor!)
Lägg gärna ned en klick citronsmör eller pressa i lite citron!
 
Häll såsen över fisken!
Strö lite riven ost över!
 
Grädda i 250 grader, ca 15 min!
Servera med potatis och någon grönsak!
 
https://www.ica.se/recept/fiskgratang-med-rakor-och-dill-2802/
 
Kram till Dig!
Kommentera inlägget här: