Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Ibland behöver man bullar

Kategori: mat, recept

Jag var SÅÅÅ SUGEN på hembakade bullar för några dagar sedan, så jag bakade för ovanlighetens skull en sats vetebullar. (Hade jag haft mer smör hade jag bakat dubbel sats när jag liks var på gång.)
 
 
Jag fann ett recept på Pinterest och fyllde hälften med kanel, socker och smör (kardemumma i själva degen) och hälften med även några chokladbitar och en hel del kakao och vanillinsocker. (Se recept nedan!)
 
De blev ljuvligt goda, särskilt de utan choklad i och när de var nybakade och fortfarande lite varma. Barnen hade gått och lagt sig och Micke och jag åt en av varje sort med kall mjölk till. Vad jag njöt!!
 
Självklart använde jag äkta smör istället för margarin, eftersom smör är hälsosammare och godare.
 
Hembakade bullar brukar allra oftast vara ett bättre alternativ för hälsan än fabriksgjorda bullar. Sådana brukar innehålla en hel del konstigheter (onaturliga aromämnen och färgämnen, margarin eller palmolja med mera). Jag tycker dessutom om att knåda degar. Det gör mig lite lycklig, av någon oklar anledning.
 
Här kommer receptet, hittat på bydiadonna.femina.se . Gå gärna in på hennes webblats för att få tips på fler olika fyllningar!
 
 
KANELBULLAR MED CHOKLAD

Tvinnade kanelsnurror, 40 st:


1 pkt jäst
150 gram smält smör
5 dl mjölk
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl
1 ägg
2 tsk stött kardemumma

1 ägg till pensling
smält smör
extra socker (samma som i fyllningen)

Fyllning:
200 g smör
1 1/2 dl socker
2 msk kanel

Extra för den som vill smaksätta:
hackad mjölkchoklad, vaniljpulver

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen i bunke och häll lite av degvätskan över jästen så den löses upp. Häll i resten och rör om. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda degen. Har du en bakmaskin låt den köra i minst 5 minuter men för hand behövs det 10 minuter för att få en bra elasticitet. Låt degen jäsa i bunken i minst 45 minuter.

Dela degen i två delar. Kavla till i en rektangulär form, max 1 cm tjock. Blanda mjukt smör med socker och kanel. Ber på smörblandningen. Vik degen två gånger, dvs. en gång uppifrån och likadant nerifrån. Kavla några gånger för att få ut luftbubblor. Skär remsor ca 2 cm breda. Tvinna remsorna samtidigt som du snurrar ihop dem till en knut. Lägg kanelsnurrorna på en plåt med bakplåtspapper. Jäs i 30 min under en bakduk.

Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter, 225 grader. Smält smör och pensla det på bullarna efter gräddning. Strö socker över. 

 

 Kram till Dig!

 
Kommentera inlägget här: