Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Välj gärna Reko-kyckling

Kategori: mat

 

I dagens djuruppfödning, i syfte att få kött att sälja, mår en stor andel av djuren inte bra. För deras skull kan du kanske välja att äta mindre kött och välja att köpa kött från djur som du vet allra mest troligt har fått njuta av sitt liv och även slaktats på ett så varsamt sätt som möjligt. 
 
Det finns hönor som aldrig får se dagsljus, som lever trångt tillsammans och som inte ens kan stå på sina ben, på grund av att uppfödarna har gjort så att deras kroppar har blivit för stora och tunga för de smala benen. Helt sjukt, tycker jag! Stackarna!
 
Reko kyckling verkar vara ett bra alternativ till billig kyckling. Rekos kycklingar verkar inte krympa under tillagningen och man kan äta dem med ett gott samvete, verkar det som. 
 
Gå gärna in på deras hemsida för att få veta mer om deras hönsuppfödning! www.reko.nu
 
Och du; om du inte redan gör det, så fundera på att börja välja ägg från höns som har haft tillgång till åtminstone viss utevistelse och som verkar ha haft det bättre än många andra hönor. 
 
På bilden ovan är en kyckling som kläcktes idag, hemma i vår ladugård. :) Mamma hönan ligger och värmer sju ägg till, förutom denna . Tyvärr blir 75 % av kycklingarna tuppar och man kan inte ha hur många tuppar som helst i en hönsgrupp. Annars börjar tupparna slåss eller hönorna får det jobbigt... Jag som inte gillar att nacka... men, jag får antingen göra det ändå eller leja bort det.
 
Jag har nackat tuppar en gång hittills. Kul var det inte, men nödvändigt. Nu ligger köttet i frysen. Trots att jag inte tycker att det är fel att äta dem, har jag känslomässigt dragit mig för att göra det. Nåväl... nog om det för nu.
 
Kram till dig!

KOMMENTARER:

  • Karro säger:
    2018-01-29 | 13:35:45

    Så mysigt med kycklingar de är så söta ☺

    Svar: :) Ja, verkligen!
    Marita Lundqvist

Kommentera inlägget här: