Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Brödbak

Kategori: mat

I dag bakade jag, för ovanlighetens skull, matbröd. Widar hjälpte till. Det blev jättegott, enligt han, och gott, enligt mig. 
 
För att brödet skulle innehålla fler nyttigheter bytte jag ut ett par deciliter av vetemjölsmängden mot dinkelmjöl. (Då kan man behöva tillsätta lite mer vätska.)
 
 
Vi har även ätit chips idag. Likaså igår. Men det fotade jag inte. :)
 
Recept kommer här:
 
ENKELT LJUST BRÖD MED HONUNG OCH OLIVOLJA
En stor limpa. Recept från köket.se.
 
Ingredienser:
  • 5 dl vatten, 37 grader 
  • 1,5 tsk salt
  • 1 dl bra olivolja (Jag tog lite mer än så)
  • 3 msk ekologisk honung (Fast, istället för flytande, går bra.)
  • 13-14 dl vetemjöl special (Jag använde 10 dl vanligt vetemjöl och resten dinkelmjöl. Spara gärna en-två dl för att, under knådandet, känna om det behövs så mycket mjöl).
  • 50 g jäst (Jag använde torrjäst. Läs på förpackningen hur man ska göra med den.)
Gör så här: 
  1. Värm vattnet till fingervarm temperatur.
  2. Rör ned jästen i lite av vattnet. 
  3. Tillsätt resten av vattnet
  4. Tillsätt honungen, saltet, olivoljan och mjölet. (Spara lite av mjölet för att, under knådandet, känna om allt behövs.)
  5. Knåda i tio minuter, om du knådar för hand
  6. Tryck ut degen och vik den till ett bröd
  7. Pudra på lite mjöl
  8. Låt degen jäsa UTAN duk ca en timma
  9. Skär skåror i degen
  10. Grädda i mitten av en 225 grader varm ugn, under ca. 25 minuter.
Kram till Dig!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: