Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Kryddkullen

Kategori: inredning, naturen

Ursäkta att det dröjde innan nästa blogginlägg! Här är kryddkullen, som jag har jobbat med i sommar. Den är NÄSTAN färdig.
 
Jag blev nöjd! Och det var roligt att göra den!
 
 
Den är under tillväxt. Det kommer alltså att bli fler kryddväxter och de som redan finns där och är fleråriga kommer ju att breda ut sig. 
 
Förhoppningsvis kommer där även att växa en del bär. Jag flyttade dit en liten Smultronplanta och en jordgubbsplanta. Den förstnämnda verkar må bra, men inte den andra. Jag tänker även plantera lite åkerbär från min syster Carinas trädgård.
 
 
Jag har lagt dit täckbark och nu även börjat lägga på gräsklipp längst ned, eftersom lite av gräsmattan kom med innanför markstenen när jag försökte att göra rundningen hyfsat rund, om ni förstår hur jag menar. Täckmaterialet är alltså tänkt att motarbeta gräs och ogräs. Varje yta behöver ju vara täckt för att det inte ska bli fullt med ogräs.
 
Jag satte dit några trappsteg samt stenar för att man ska kunna stå på fast mark här och där och nå att dels plocka godsakerna och dels rensa.
 
 
Längst upp satte jag en jättestor kruka, som inte håller riktigt tätt. Där kan regnvatten fångas upp och sedan dels sakta bevattna kryddkullen och dels kanske fungera som ett fågelbad.
 
 
Nu när det har blivit mysigt mörkt ute sent om kvällarna, lyser det av ett par solcellslampor i kullen. :) 
 
Rabatten är inte riktigt färdig. Jag hade köpt cirka tio stycken för få markstenar, men snart så är den klar.... Eller ja, jag kommer väl att skapa lite mer på den då och och ändra om och så. Jag vill att det ska finnas lite små skatter att titta på här och där på kullen, som exempelvis detta övergivna fågelbo fyllt med konstgjorda ägg och stenar.
 
 
 
Kram till Dig!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Karro säger:
    2018-09-05 | 19:14:13

    Vad fint det blev 👍

    Svar: Tack! 😊
    Marita Lundqvist

Kommentera inlägget här: