Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Vad var det för bra med det här, då?

Kategori: Allmänt, psykisk hälsa

 
Jag har nyss kommit hem efter att ha avklarat det tredje och sista arbetspasset av den allra första veckan på min nya arbetsplats. Det är samma typ av jobb; på ett boende för ensamkommande ungdomar. Denna första vecka har gått ganska bra, tycker jag. 
 
Förändringar kan vara jobbiga, men man kan hitta någonting gott med nästan allt som händer. Min karl och jag var nyligen på en föreläsning av psykoterapeuten Tomas Gustafsson. Han sa bland annat att man kan träna sig i att tänka, vad som än händer, "Vad var det för bra med det här, då?". Man kan alltså försöka hitta något givande i varje situation, VID SIDAN av det jobbiga med den. Man bör förstås inte stänga in känslor. Man kan behöva prata av dig, gråta och vara arg, men vid sidan av det kan man nog hitta någonting positivt med det hela. (Detta gäller kanske inte dödsfall, övergrepp och sådant, sa han.)
 
Hur som helst... Det är svinkallt nu på morgonen här! Cirka 25 minusgrader är det. Vackert och bitande. När jag kom hem småsprang jag tillbaka ut efter mer ved och tände en brasa både i kökets vedspis och i vardagsrummets kakelugn. Det kan vara dags att lägga på där nu, tror jag...
 
 
Ha en bra dag idag!
 
Kram till Dig!
 
 
Kommentera inlägget här: