Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Afghanskt ris möter svensk älggryta

Kategori: mat

Efter att ha jobbat cirka fyra år med ensamkommande, främst från Afghanistan/Iran, men även från en en del Afrikanska länder, har jag nu KANSKE lärt mig att laga Afghanskt... eller Somaliskt?... ris. Det blir det till middag här hemma idag, tillsammans med en älgköttgryta.
 
 
 
 
Så här lagar man riset:
 
Det är tydligen viktigt att det är rätt ris. Jag använde  basmatiris från Coop , vilket är helt okej. 
 
Det är viktigt att skölja riset flera omgångar, för att få bort en del av... stärkelsen??. Man tvättar alltså riset kanske fem omgångar med nytt vatten varje gång. Man kan då se hur vattnet som man häller bort blir allt klarare. (Det behöver inte vara helt klart när man tycker sig ha tvättat det tillräckligt många gånger.)
 
 
När man har tvättat riset färdigt, låter man det ligga i (nytt) vatten under minst en halvtimme.
 
 
Efter det kokar man riset i rejält saltat vatten (eller när ska man salta? Det vet jag inte riktigt) under kanske 3-8 minuter. Det ska koka kraftigt! När riskornen är mjuka på ytan, men hårda längre in, gäller man riset i ett durkslag. 
 
Efter det täcker man kastrullbottnen med olja och gäller över riset i kastrullen. Om man vill kan man blanda i gurkmeja och även russin i riset. (Jag vet inte riktigt NÄR det är bäst att tillsätta kryddan och ev russin. Ni får fråga er fram eller testa er fram.)
 
Man formar riset till ett berg (vilket inte riktigt syns på bilden nedan), gör ca tre-fem gropar längst upp och ploppar ned en stor klick smör i varje grop.
 
 
Sedan skyndar man sig att "he" spisplattan på 2:ans värme, lägger en ren diskhandduk över kastrullöppningen (Se till att ingen del av den kan falla ned på den varma spisen...), lägger kastrullocket ovanpå och gärna någon slags tyngd på det. Jag antar att man ska göra så för att få det helt tätt. Riset ska nämligen ångkoka färdigt, utan vatten. (Jag tog aluminiefomie istället för en diskhandduk, eftersom jag var för lat för att gå upp på övervåningen för att hämta en sådan.) Man låter det stå så, på tvåans värme, under en halv till flera timmar. 
 
 
Älggrytan såg ut så här
 
 
 
...men den får ni inget recept på, utom KANSKE om ni inte ber om det. Den lagades lite "på en höft". Den blev mycket god, måste jag få säga! :) Riset blev bra, det med. Vår nioåring tyckte att det var godare än "vanligt" ris.
 
Prova gärna! :) 

KOMMENTARER:

  • Karolina säger:
    2019-07-01 | 20:13:11

    Såg ingen bild på älggrytan...?😊

    Svar: Oj! Tack för att du meddelade det! 😊 Ska lägga dit en bild på den nu.
    Marita Lundqvist

Kommentera inlägget här: