Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Äkta glass utan maskin

Kategori: fysisk hälsa, miljön, psykisk hälsa, recept

I dag har jag en ledig dag. I går var jag hemma från jobbet, på grund av förkylning, lite feber, och magproblem. Jag kände mig så slut. Då kändes det välgörande med glass. 

Den gången blev det köpesvarianten, men en annan gång, nyligen, gjorde jag äkta glass, utan onödiga och onaturliga Ingredienser. Den blev lika god som köpesglass och innehöll nästan säkert mer bär än vad sådana brukar göra. Den blev lite för söt för att smaka perfekt, men mycket god ändå. Så här gjorde jag:


Oj, fel bild! Det var inte glass, det var snö! ;) Här kommer den rätta:


Jag mjukvispade 2,5 dl vispgrädde; alltså vispade tills det såg ut ungefär som vaniljkräm/marsansås. 

Sedan blandade jag i en massa florsocker (Jag vet, tyvärr, inte hur mycket, men kanske 1,5-2 dl. 

... och lite vanillinsocker (använd gärna äkta vaniljsocker. Vanillinsocker är den oäkta och billigare varianten).

...och bär (frysta, går bra) 

Jag tryckte även ned några bitar av 70-80%:ig choklad. 

Sedan frös jag in denna smet i en form i ungefär en timme och rörde om lite försiktigt med en sked efter halva tiden.


  • Mycket gott, som sagt! :) Vår nioåring tyckte att det smakade som köpesglass. Vår sexåring var mycket skeptisk och ville istället ha "vanlig", vilket han fick efter att åtminstone ha smakat.
Visst ser det gott ut med de frysta bären, fullspäckade med sådant som kroppen behöver för att må bra! 



KOMMENTARER:

  • Ingela säger:
    2019-04-04 | 08:57:46

    Den här glassen verkar jättegod och det är verkligen roligt att göra egen! Har testat lite olika varianter men det var något år sedan jag gjorde.

    Svar: 😊 Vad kul! Kom gärna med fler recept! Jag är nybörjare på hemmagjord glass.
    Marita Lundqvist

Kommentera inlägget här: