Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Vår lilla djungel-köksträdgård

Kategori: mat, naturen

Ikväll har jag hunnit titta till vårt lilla trädgårdsland bakom lag'årn. Det hade växt en massa. Jag rensade endast lite snabbt. Klockan var mycket och det flög dessutom omkring en del knott. Det har knappt blivit någon rensning alls hittills i sommar, men viss skörd får vi ändå.
 
 
Potatisplantorna ser bra ut, tycker jag. Jag kupade dem för någon vecka sedan.
 
I en av odlingslådorna växer det både det ena och det andra i en enda, tät röra. Det var nämligen så att efter att jag hade satt morotsfrön där, i våras/tidig sommar, badade hönsen i jorden och gissningsvis åt upp eller sprättadr iväg de nysatta fröna. Därefter strödde jag argt ut andra frön. Jag satte även ned en del överblivna tomat-, grönkål- och purjolöksplantor, som jag hade fått av min svärmor. Nu växer det tydligen ändå morötter bland allt det där. Jag försökte ikväll att så smått gallra bland dem.
 
 
Jag bröt av en del av den riktigt stora grönkålen och tog in det att ätas upp. 
 
Även i en av de andra pallkragarna hade det blivit en väldigt tät odling, men där endast av rädisor. Jag skördade en hel del av dem. Kan man frysa in överskottet , tro...? Jag ska googla imorgon. 
 
...och så hittade jag en morot! De andra har inte hunnit bli morötter än, så det var en riktig skatt! :) 
 
 
På ett annat litet ställe har jag tidigare satt morötter. De har växt LITE.
 
 
 
Jag fann även ett par, kanske fem stycken, mogna jordgubbar.
 
Innan jag gick från trädgårdslandet, vattnade jag allt med mitt nässelvatten. Det luktar verkligen vidrigt! Jag undrar om inte morötterna och jordgubbarna och potatisen kommer att smaka sämre av det där... Men antagligen inte ...eller?? De kanske växer så det knakar av det, men blir oätliga... Hi hi! 
 
 
Nu har jag ätit en sallad som ett sent kvällsmål. Det smakade till och med godare än jag trodde att det skulle. Mycket gott var det!
 
 
 
Babyspenat, ekologisk röd paprika, gurka, tomat, fetaost och en av våra nyss uppdragna rädisor. På salladen hade jag ringlat en hel massa rapsolja och strött på grovsalt. Mums! Under den senaste tiden har jag inte ätit grönsaker till varje mål, långt därifrån, men se; ibland händer det. :) Kroppen behöver ju vitaminer och mineraler och sånt. (Där lät jag väldigt lärd, va? ;) ) 
 
Kram till Dig! 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: