Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Växthustankar, täckodling & nässelvatten

Kategori: mat, naturen

Jag satte fröer lite för sent i år, men jag har fått några plantor av min svärmor. Kanske de hinner ge skörd innan årets säsong är slut. 
 
 
 
Inför nästa vår ska vi nog skaffa oss ett växthus. Den varma årstiden är ju kortare här uppe i norr än i söder. 
 
De plantor som vi har i år är tomater, paprika och chili. I vårt lilla grönsaksland har vi satt potatis, rädisor och morötter. Vi har även ett litet jordgubbsland.
 
Jag har så smått börjat att testa täckodling. Det verkar vara ett så smart och givande odlingssätt. Täckodling är jordförbättrande; alltså gödslar jorden, och skyddar mot ogräs. Man behöver dessutom inte vattna lika ofta. 
 
Jag har även hittat ett, av flera, sätt att göra eget näringsrikt vatten med hjälp av nässlor. Man fyller en hink med nässlor och häller på vatten. Sedan låter man det stå utomhus i knappt en vecka med lock på, tills det börjar lukta illa. Då kan man vattna sina odlingar med detta, med doseringen en del nässelvatten med tio delar vanligt vatten. Jag blandade en sådan hink för allra första gången i går. 
 
 
Hoppas att ni har en trevlig sommar, oavsett vad ni pysslar på med. 
 
Kram till Dig! 
 
 
 
Kommentera inlägget här: