Kram till dig

Välkommen till min blogg, som vill försöka få Dig och Mig att må bra (fysiskt och psykiskt). Jag som står bakom bloggen är en kvinna i mina bästa år ;), konstnärlig, analytisk, socionomutbildad och kristen med mera. Jag bor i ett västerbottenshus på landsbygden i Västerbotten, tillsammans med min karl och våra två barn samt två katter och en hönsgrupp.

Kokosolja: Naturlig produkt, användbar till mycket

Kategori: Allmänt, mat, miljön


Jag tror på att naturligt är bäst för både kropp och naturen i övrigt. 

Kokosolja är en produkt som man kan använda till flera olika saker. Visserligen växer ju inte kokos här uppe i Norden och långväga frakt istället för närproducerat är ju mindre bra för miljön, men själva Kokosfettet är ju en naturlig produkt, särskilt om man köper ekologisk sådan. Jungfru är nog dessutom mer näringsrik än annan sort. Man behöver dessutom inte använda så mycket av kokosfettet; den räcker relativt lång tid. 

Här är några olika användningsområden för kokosfett:
  • Använd den som hudkräm
  • Smörj in kluvna, fnasiga, hårtopparna med den
  • Gör en inpackning i håret av Kokosfett. Tvätta sedan håret en till två gånger. 
  • Stek maten i kokosfett istället för i annan olja eller smör. Kokosfett tål högre temperaturer än vad exempelvis rapsolja och olivolja gör, utan att bilda skadliga ämnen, om jag har förstått det rätt. 
  • Gurgla svalget och resten av munnen med en tesked rent kokosfett under 10-20 minuter. (Tillsätt inget vatten. Det blir rinnande ändå, efter en kort stund. Rejält äckligt till en början, tycker jag, men det går över när det har blivit en vätska.) Spotta sedan ut det. Gör det gärna två gånger per dag under några dagar, före eller mellan måltider. Borsta gärna tänderna efteråt. Bra mot bakterier, munhygien och kan ge vitare tänder.
Googla gärna fram fler tips på vad du kan använda kokosfett till och vad den innehåller för hälsosamma näringsämnen! 

Kram från Mita! 






KOMMENTARER:

  • Evelina säger:
    2019-01-09 | 09:03:43

    Även väldigt bra i bakning, mycket veganskt är gjort på kokosolja! Använde det mycket till julgodis här för nån månad sen.

    Svar: Tack för tipset!! 😊 💙
    Marita Lundqvist

Kommentera inlägget här: